Heli kuntoutti itsensä työelämään Coronarian fysioterapeuttien tuella

AsiakastarinaFysioterapia

Kuusi vuotta sitten Heli Lehtiö selvitti terapiapalveluita ja päätyi kysymään tietoja Coronarialta.

”Ensivaikutelma oli ammattitaitoinen ja tuli selväksi, että asiakasta kuunnellaan ja kunnioitetaan”, Heli Lehtiö muistelee.

Pian tämän jälkeen hänelle tuli selväksi myös, että ensivaikutelma piti paikkansa ja kuva vahvistui vielä monella muulla tavalla.

”Täällä on ollut aina välitön tunnelma. Minulla on käynyt lottovoitto, kun olen löytänyt nämä leidit”, Lehtiö viittaa vuosien aikana tukena olleisiin fysioterapeutteihin Katri-Helena Kinnuseen, Susan Lappalaiseen ja Mervi Hiltuseen.  

Säännöllinen ja monipuolinen fysioterapia tukee Helin toimintakykyä

Diagnoosin MS-taudista vuonna 1997 saanut Lehtiö käy tätä nykyä terapiassa kaksi kertaa viikossa. Liikuntakykyyn vaikuttava sairaus on etenevä ja Lehtiö kuvaakin isoksi asiaksi sitä, että toimintakykyä mittaavat tulokset ovat pysyneet hyvinä. Samaa kertoo myös se, että Lehtiö on kyennyt palaamaan takaisin työelämään jäätyään jo kertaalleen pois vuonna 2017. Nykyisin Lehtiö työskentelee toimistosihteerinä Aspa Palvelut Oy:ssä, yrityksen arvoihin kuuluu ihmisläheisyys kuten Coronariassakin.

Lehtiölle Kelan tukemiin terapiapalveluihin kuuluvat muun muassa allasterapia, kuntosali, erilaiset liikerataharjoitteet, kävelyharjoitteet ja lihaskuntoharjoitteet. Hänelle monipuolisuus ja säännöllisyys ovat olleet tärkeitä apuja kuntoutumisessa. Välillä päivän kunto on sellainen, että harjoitteita muutetaan tai etsitään yhdessä keinoja kuntoutumisen mahdollistamiseksi. Kun tukena on useampi auttaja, niin aikatauluista on ollut helppo pitää kiinni ilman suurempia järjestelyjä.

Kuvassa Heli Lehtiö fysioterapeuttiensa Katri-Helena Kinnusen, Mervi Hiltusen ja Susan Lappalaisen kanssa.

Ajankohtainen osaaminen tukee Helin kuntoutuspolkua

Kiitosta hän antaa myös siitä, että pitkän asiakassuhteen aikana tukena olevat ihmiset kouluttautuvat jatkuvasti ja pitävät näin yllä ammattitaitoaan.  

”Sairaus ei ole tabu ja välillä itselläkin huumori sen tiimoilta on mustahkoakin. Voin sanoa, että nämä ihmiset ovat ystäviä, mutta selvästi näkee ja tietää ammattitaidon sen taustalla”, Lehtiö pohtii.

Coronarian palveluihin kuuluvat Joensuussa muun muassa lymfaterapia, voice massage, akupunktio, neurologisen kuntoutumiseen tukena oleva bobath-terapia ja yhä nuorempiakin asiakkaita palveleva psykofyysinen fysioterapia.

”Kaikessa korostuu lopulta läsnäolo ja asiakkaan kuunteleminen. Tavoitteena on tuoda terapiasta helpotusta arkeen ja sitä kautta vapauttaa voimavaroja muuhunkin”, palvelupäällikkö Mervi Hiltunen kuvaa.

”Tavoitteenamme on, että matkan edetessä jokaisella - sinulla, minulla, kollegoillamme ja asiakkaillamme - on tunne, että meillä kaikilla on väliä. Olemme siinä onnistuneetkin, sillä Joensuun toimipisteen asiakastyytyväisyys on tällä hetkellä täydet 5/5”, Hiltunen tiivistää ajatusmallia Coronarialla.

”Vaikka tauti on etenevä, niin minä koen, että olen pystynyt elämään täyttä elämää. Lähipiiri on oppinut myös mahdollistamaan oman osallistumisen yhteiseen tekemiseen. Tuskin olisin töissä, jos terapiamahdollisuuksia ei olisi ollut näin laajasti kuin olen saanut”, Lehtiö sanoo.