Etäpuheterapeuttina toimiva Maria Herva työskentelemässä tietokoneella.

Rohkeasti kuntoutukseen etäyhteydellä

EtäkuntoutusPuheterapia

Koronavirus mullisti koko terapiakentän. Pandemiaan varautumisen vuoksi melko vähän toteutuneesta etäterapiasta tuli parissa päivässä lähes ainoa puheterapian toteutusmahdollisuus Suomessa. Valtava määrä perheitä ja terapeutteja aloitti maaliskuussa etäterapian. Loppukevään ajan etenkin Kelan terapiat toteutuvat pääosin etäterapiana. Niinpä viime päivinä on tosi usein kuultu sekä asiakkaiden, perheenjäsenten että terapeuttien suusta iloisia kommentteja siitä, että tämähän toimii ja on kivaa! Jesselle perheineen tämä homma onkin jo aivan helppoa hommaa, mistä tässä jutussa kerron. 

Oikeat harjoittelutavat siirtyvät varmimmin terapiasta kotiarkeen, kun terapiassa lapsen kanssa on oma vanhempi. Välillä etäterapiassakin joudutaan esimerkiksi vanhempien työn sitovuuden vuoksi olemaan ilman perheen aikuista. Kouluikäisellä se sujuu yleensä oikein hyvin. Itsenäisyys ja laitteiden käytön oppiminen on kouluikäiselle myös ylpeyden aihe, joka heijastuu motivaationa myös itse harjoituksiin ja oppimiseen. 

Tokaluokkalainen Jesse pääsi etäpuheterapiaan vaikean dyspraksian vuoksi. Etäterapiatoiveeseen oli monia syitä. Lähiterapiaa ei järjestynyt, ja matka kotoa Coronarian etävastaanotolle 45 kilometrin päähän vei aikaa. Autoa ei ollut aina käytettävissä. Kotona oli myös vauva, joten kulkeminen ja säännöllinen vanhemman mukanaolo ei olisi onnistunut. Myös äidin leikkaus teki autolla ajelusta lopulta mahdotonta. Niinpä perheen toiveesta terapiat järjestettiin kotiin etänä, vaikka melko vanhan tietokoneen toimivuus epäilytti. 

Muutama käynti tehtiin kuitenkin vastaanotolla, jossa terapeutin etäyhteyden lisäksi paikalla oli etäavustaja. Vastaanotolla harjoiteltiin etäyhteyden perustoimintoja ja täytettiin muun muassa sopimuspapereita sekä terapiasuunnitelma. Lisäksi vastaanotolla onnistui tarkempi puheen havainnointi ja testin tekeminen. Ne olivat tärkeitä kuntoutuksen suunnittelussa ja seurannassa. 

”Kuuluvuus ei ollut aivan yhtä hyvä kuin vastaanotolla. Kotona oleva kannettava tietokone on 10 vuotta vanha, mutta tätä varten ei lähdetty hankkimaan uutta konetta”, äiti kertoo. 

Sillä pärjättiin riittävän hyvin.

Etäterapiassa taustakuvalla voi leikitellä. Terapeutti voi esimerkiksi ns. kadota taustakuvaan ja tulla esille, kun lapsi sanoo taikasanan tai -lauseen.

Etäterapiassa vauhdikkaasti eteenpäin, kun perhe ja harjoittelija ovat motivoituneita

Kotona terapiaa varten järjestettiin rauhallinen tila, jossa ei ollut häiritseviä ääniä. Paras vaihtoehto oli Jessen oma huone. Terapeutti pyysi kokoamaan kotoa harjoituksia varten muutamia pelejä ja legoja, joiden avulla puhemotoriikan harjoituksista tuli mieluisampia. Kun lausepituus ja aiheen innostavuus lisääntyvät, moni unohtaa keskittyä puhemotoriikkaan. Niinpä kivojen pelien ja leikin avulla voitiin Jessenkin terapiassa lisätä haastetta. Tämä on usein yksi terapian vaihe sen jälkeen, kun sanat onnistuvat mallista, vihjeestä tai muistutellen. 

Äiti muistaa, että terapeutti pyysi ensimmäisessä terapiassa järjestämään hieman lisää valaistusta kasvoille. Näin muun muassa suun liikkeet näkyivät paremmin. 

Etäterapian toimivuutta voisi epäillä erityisesti puhemotorisissa ja auditiivisen prosessoinnin vaikeuksissa, sillä molemmissa tarkka äänenlaatu ja hyvä kuuluvuus ovat olennaisia asioita. Samoin kuntoutuksessa on tärkeää päästä välillä katsomaan lapsen ääntämistä joka kulmasta, ja myös ohjaamaan pään asentoa, huulia, leukaa tai kieltä apuvälinein tai käsin. Teknisistä haasteista ja etäisyydestä huolimatta etäterapiassa voidaan päästä tosi vauhdikkaasti eteenpäin, jos perhe ja harjoittelija ovat motivoituneita. 

”Ainoa haaste oli se, että 1-vuotias taapero pyrki usein osallistumaan terapiaan.” 

Niinpä äiti ei voinut olla terapiassa koko aikaa mukana, mutta vähintään terapian alussa ja lopussa käytiin keskusteluja tehtyjen harjoitusten ja kotiläksyjen sujumisesta sekä puheen muuttumisesta arjessa. Harjoituksia saatiin kuvakaappauksina ja sähköpostilla. Lapsen oma tietoisuus puheestaan, eri keinoista ja motivaatio puheen tarkentumiseen parani jaksolla selvästi. Monet konsonantit löytyivät ja tarkentuivat. 

”Puhe selkeni jaksolla koko ajan.” 

Kotona järjestyvä terapia helpotti perheen arkea. 

”Lapsi tykkäsi, ja häntä motivoi, kun oppi koneella toimimaan”, kertoo äiti. 

Hänen palattuaan töihin muutama terapia jouduttiin järjestämään niin, että lapsi oli yksin kotona, ja vanhempi vain avasi koneen. Sekin sujui tosi hienosti.

Kysyttäessä olisitteko tarvittaessa valmiit uuteen etäterapiajaksoon kotona, vastaa äiti:

”Todellakin! Helppoa ja lapselle motivoivaa.”

Jesse on samaa mieltä. 

Lue lisää kuntoutuksen järjestämisestä etäkuntoutuksena tästä