Oulussa on patologian laboratorio, jossa tehdään 70 000 tutkimusta vuosittain – tilaaja-asiakkaille räätälöidyt palvelut ovat alalla harvinaisuus
Sinunkin kudos- tai solunäytteesi saattaa matkata Ouluun tutkittavaksi. Coronaria Diagnostiikan patologian laboratoriossa Oulussa tutkitaan yli 70 000 erilaista kudos- tai solunäytettä vuosittain. Laboratorion asiakkaat ovat hyvinvointialueita ja yrityksiä ympäri Suomea. Suomen mittapuulla laboratorio on harvinaisuus, sillä se on ainoa puhtaasti kotimainen toimija. Näytteet eivät mene kotimaan ulkopuolelle tutkittaviksi, vaan tutkimukset suoritetaan alusta loppuun Suomessa.
Rikossarjoista tuttu ala tutkii arkisemmin kudosnäytteitä
Patologiasta tulee mieleen usein ensimmäisenä ruumiinavaukset ja rikossarjat. Lääketieteelliset ruumiinavaukset ovat kuitenkin vain pieni osa alasta, joka pääasiassa tutkii kudos- ja solunäytteitä erilaisten tautien, kuten syövän, diagnosoimiseksi tai niiden poissulkemiseksi.
”Asiakkaamme ovat hyvinvointialueita ja yrityksiä, joista lähetetään meille tutkittavaksi erilaisia kudos- ja solunäytteitä. Kudosnäytteet voivat olla esimerkiksi iholuomia, poistettuja rintoja tai muita elimiä, joita tutkitaan esimerkiksi syöpäepäilyn vuoksi. Lisäksi meillä tutkitaan solunäytteitä eli sytologiaa, joita voivat olla vaikkapa ohutneulanäytteet, papa-näytteet tai virtsan irtosolunäytteet”, kertoo Coronaria Diagnostiikan toimitusjohtaja Tarmo Sauvola.
Obduktioita eli ruumiinavauksia ei Coronarian laboratoriossa tehdä, mutta Coronarian patologit kyllä voivat tehdä niitä työskennellessään asiakkaiden laboratorioissa.
Oulun laboratoriossa työskentelee 11 työntekijää ja myös Vaasassa on pieni tutkimusyksikkö, joka työllistää kaksi henkilöä. Coronaria Diagnostiikassa näytteitä tutkii noin 20 patologia.
Asiakkaat tarvitsevat räätälöityjä palveluita myös patologiassa
Suurin osa vastaavista palveluista painottuu nykyään pääkaupunkiseudulle. Oulussa sijaitseva laboratorio onkin harvinaisuus, jonka myös asiakkaat ovat löytäneet:
”Olemme pystyneet erottumaan kilpailijoista etenkin palveluidemme räätälöinnillä. Pystymme vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin joustavasti, monipuolisesti ja nopeasti.”, Sauvola toteaa.
Työskentelytapa tilaaja-asiakkaan kanssa on ratkaisukeskeinen ja keskittyy ratkomaan asiakkaan tarpeita.
”Pohdimme asiakkaan kanssa asiakkaalle parhaiten sopivaa ratkaisua. Yhteistyön aikana yhteisiä toimintamalleja myös kehitetään aktiivisesti jatkuvasti.”
Asiakkailla on erilaisia tarpeita, joita lähdetään yhdessä täyttämään palvelukokonaisuuksilla, joita Coronarian patologian laboratorio tarjoaa:
”Meillä on neljä palvelukokonaisuutta: näytetutkimukset, lausuntonäytetutkimukset, erilaiset seulonnat sekä kokonaispalvelut.”
Kokeneet ja sitoutuneet ammattilaiset avainasemassa
Asiakastyytyväisyys on ollut korkealla tasolla jo vuosien ajan Coronarian terveyspalveluissa. Viime vuonna se oli 4,3/5. Tyytyväisyyttä seurataan tarkasti niin patologian kuin muidenkin palveluiden osalta.
”Pyrimme asiakkaan kanssa aina kestävään kumppanuuteen ja räätälöimään juuri asiakkaalle sopivan palvelumallin. Avainasemassa ovat myös kokeneet ja sitoutuneet ammattilaiset, joille inhimillisyys ja huolenpito ovat tärkeitä”, toteaa Coronaria Terveyden toimitusjohtaja Teemu Mattila.