Niittymaisema kuvituskuva

Harjoittelu Coronarian markkinointitiimissä antoi Hannalle itsevarmuutta tulevaisuuden työnhakuun

Ajankohtaista

Coronaria tarjoaa harjoittelupaikkoja eri alojen opiskelijoille. Coronarian markkinointi- ja viestintätiimissä eli kotoisammin MAVI:ssa suorittaa harjoittelun vuosittain 2-5 korkeakouluopiskelijaa. Harjoittelijoiden perehdytys on otettu MAVI-tiimissä vakavasti ja kaikille pyritään löytämään työtehtäviä, jotka tukevat harjoittelijan opintoja. Lisäksi harjoittelija pääsee tutustumaan toimistoympäristössä työskentelemiseen vauhdikkaassa tiimissä, jossa työskentelee vajaat 20 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista.

Myyntiä ja markkinointia Oulun ammattikorkeakoulussa opiskeleva Hanna Hietala löysi Coronarian harjoitteluilmoituksen koulunsa Tiitus-sovelluksesta etsiessään paikkaa opintoihinsa kuuluvaan ammatinharjoitteluun.

”Kaupallinen ala ja markkinointi on kiinnostanut minua aina. Olen työskennellyt kaupan alalla jo ennen opiskeluja ja sitä kautta kiinnostuin myös markkinoinnista. Erityisesti markkinoinnissa minua kiinnostaa visuaalisuus.”

Harjoittelupaikan tehtävänkuvaus vaikutti Hietalan mielestä mielenkiintoiselta:

”Ajattelin, että pääsen tekemään laajasti erilaisia asioita harjoittelussa. Myös terveysala kiinnosti, sillä se ei ollut entuudestaan minulle tuttu.”

Yllätyksenä harjoittelupaikassa tuli yrityksen koko ja laajuus.

Eväitä tulevaisuuden työelämään

Harjoittelu Coronarialla oli Hietalalle ensimmäinen kosketus toimistotyöhön. Hän kokeekin, että työelämätaidot karttuivat harjoittelun aikana.

Hanna Hietala ja Hertta-koira

Harjoittelun aikana pääsi tekemään tehtäviä laidasta laitaan:

”Isoin homma oli markkinoinnin tikettijärjestelmän hallinnointi. Tein myös sisältöä sosiaaliseen mediaan. Olin mukana tapahtumajärjestelyissä ja pääsin tekemään graafisia juttuja sisäisiin kanaviin. Sitä varten sain opetella Adoben ohjelmistojen käyttöä.”

Eniten Hietala tykkäsi harjoittelussa Oulun lääkäripäivien järjestelyistä.

”Oli tosi kiva päästä katsomaan lopputulosta tapahtumapaikalle. Pääsin tuottamaan sisältöä someen tapahtumasta ja Coronarian osastolta. Tuli sellainen olo, että vitsit minä olen ollut tuottamassa tätä. Oli myös mukava saada hyvää palautetta videoista, joita tein tapahtumasta Coronarian somekanaville.

Hanna Hietalan Hertta-koira on osallistunut harjoitteluun toisinaan toimistokoiran roolissa.

Odotukset ylittyivät

Hietala myöntää, että jännitti alussa, kuinka harjoittelu tulee sujumaan. Isosta tiimistä on kuitenkin aina löytynyt ihmisiä, joilta voi kysyä matalalla kynnyksellä apua ja tukea.

”Joskus on kuullut kauhujuttuja harjoitteluista, joissa on saanut suurin piirtein keittää vain kahvia, eikä ole saanut vastuuta mistään. Coronarialla on ollut kivaa, kun vastuuta on annettu ja samalla tuettu omaa tekemistä. Tykkäsin myös siitä, että minua ei liikaa paapottu, vaan on luotettu, että osaan tehdä itsekin.”

Harjoittelun myötä Hietala kokee, että on saanut lisää varmuutta hakea oman alan töitä. Jakso on myös vahvistanut entisestään halua työskennellä tulevaisuudessakin markkinoinnin parissa.

Haastatteluun ei tarvitse tulla puku päällä

Markkinointikoordinaattori Tuija Stenius on ohjannut useita harjoittelijoita Coronarialla ja toimi myös Hietalan ohjaajana harjoittelun aikana.

”Meille toivotaan tyyppejä, jotka ovat valmiita heittäytymään työntouhuun. Emme odota aiempaa työkokemusta markkinoinnista, vaan monelle olemmekin ensimmäinen kosketus oikeisiin markkinoinnin töihin. Tiimissämme on laajasti osaamista markkinoinnista ja viestinnästä, joten harjoittelijat pääsevät oikeasti oppimaan monelta erilaiselta markkinoinnin asiantuntijalta ja näkemään heidän työtään.”

Hietalan harjoitteluun Stenius on tyytyväinen ja myöntää, että ikäväkin tulee.

”Hannan kanssa on alusta asti ollut helppoa, koska hän on oppinut nopeasti ja ollut oma-aloitteinen.”

Kiinnostaako harjoittelu Coronarialla?